Forum

Bildirimler
Tümünü temizle

Uçak Işıklarının Görevi

Edt. Nihan Z.
(@mandalina)
Editör

Seyir Işıkları (Navigation Lights) :

Kırmızı Işık Sol Yeşil Işık Sağ

Tüm uçaklar, her kanat uçunun ön kenarına yakın sabit bir ışıkla donatılmıştır. İskele (sol) kanadındaki ışık kırmızı iken sancak (sağ) ışığı yeşildir. Farklı renkler, başka bir uçağın pilotu gibi bir dış gözlemcinin, uçağın hangi yönde uçtuğunu belirlemesini mümkün kılar. Bunların çalışma sırasında (gece) açık olması gerekir.

Navigasyon veya Pozisyon ışıkları:

Kırmızı ve yeşil ışıklara ek olarak, gibi çoğu büyük düzlemde, her kanat ucunun arka kenarları, yatay kuyruk ve dikey kuyruğun üstü gibi çeşitli konumlarda diğer sabit beyaz navigasyon ışıkları bulunur. Ana amaç, uçağın arkadan görünürlüğünü artırmaktır.

Çarpışma Önleyici Beacon ışıkları (Anti-Collision Beacon lights ).

Bunlar, uçağın görünürlüğünü artırmak için kullanılan, uçağın üst ve alt gövdesine monte edilen yanıp sönen (veya flaş) ışık takımlarıdır. Bunlar, bazı koşullar altında pilotun takdirine bağlı olarak kapatılabilir.

Çarpışma önleyici lambalar tipik olarak beyaz flaş lambalarından veya kırmızı dönen bir lambadan oluşur. Çarpışma önleyici ışıklar, kırmızı, beyaz veya kırmızı / beyaz bölümlere ayrılmış olabilecek yüksek yoğunluklu yanıp sönen ışıklardır. Bu çarpışma önleyici ışıklar 360 derecelik bir yarıçapta görülebilir olmalıdır.

Pilot, geceleri puslu koşullar gibi bazı durumlarda çarpışma önleyici ışıkları kapatabilir. Pus veya yoğun bulut gibi koşullarda, flaş ışığı pilot veya yolcular üzerinde ciddi bir oyalanmaya veya olası titreme vertigo etkisine neden olabilir. Strobe ışıklarının, bireyler yakınlardaki yoğun yanıp sönen ışıklara maruz kaldıklarında epileptik nöbetlere neden olduğu bilinmektedir. Kumandadaki pilot, ciddi bir risk bulunduğunu düşündüğü durumlarda çarpışma önleme ışıklarını geçici olarak kapatabilir.

Flaş ışıkları(strobe):

Her kanat ucunda beyaz renkli bir ışığı yanıp sönen yüksek yoğunluklu flaş ışıkları bulunur. Bu yanıp sönen ışıklar çok parlaktır ve uçuş sırasında dikkat çekmeyi amaçlamaktadır. Bazen piste ve taksi sırasında uçağı daha belirgin hale getirmek için de kullanılırlar.

Logo ışıkları:

Yatay sabitleyicinin yüzeyindeki veya uçlarındaki bu sabit beyaz ışıklar, şirketin dikey kuyruk üzerine boyanmış logosunu aydınlatmak için kullanılır. Bunlar genellikle uçağın görünürlüğünü artırmak için havaalanlarında kapatılır.

Kanat ışıkları:

Pek çok uçakta, kanat ve kenardaki motor direklerini aydınlatmak için kullanılabilecek kanat ön kenarının kökü boyunca ışıklar bulunur. Bu ışıklar, kalkış ve iniş sırasında uçağı daha görünür hale getirmek veya kanatlarda uçuşta hasar olup olmadığını kontrol etmek için kullanılabilir. Pilotlar ayrıca kanatları ve çıtaları bulutların arasından uçarken oluşabilecek buz birikimlerini incelemek için kanat ışıklarını kullanabilirler.

Taksi ışıkları:

Çoğu düzlemin burun iniş takımı dikmesinde parlak beyaz bir lamba bulunur. Bu ışık tipik olarak, uçak taksi, kalkış ve iniş sırasında daha fazla görünürlük için hareket halindeyken yanar.

İniş lambaları :

Tipik olarak uçaktaki en parlak ışık, iniş yaklaşımı sırasında daha fazla görüş sağlamak için çoğu uçak (ve helikopter) üzerine monte edilir. Bu ışıklar, zayıf aydınlatılmış havaalanlarındaki pisti aydınlatmak için de kullanılabilir. Kanat kökünde, dış kanatta veya ileri gövdenin (helikopterlerin olağan konumu) bir yere yerleştirilebilirler, bazı birden fazla konumda olabilir.

Uçak Seyir(Navigation)  Işıkları  - Uçak Aydınlatma

Gece saatlerinde, pozisyon ışıklarını yakmadıkça hiç kimse bir uçağı kullanamaz. Bunlar Navigasyon Işıkları olarak adlandırılır veya yaygın olarak Pozisyon Işıkları olarak bilinir. Uçak Seyrüsefer ışıkları aslında pilotun gezinmesine yardımcı olmaz. Pilotların havadaki diğer hava araçlarının göreli pozisyonlarını bulmalarına ve belirlemelerine yardımcı olmak için kullanılırlar.

Uçak Seyir Işıkları - Pozisyon Işıkları

Her ışığın farklı bir rengi vardır ve her ışığın uçakta atanmış bir yeri vardır. Bir uçaktaki evrensel olarak tanımlanan renkler ve ışıkların yerleri pilotların diğer uçakların yaklaşıp yaklaşmadığını veya uçup gitmediklerini ve uçuş yönlerini belirlemelerine yardımcı olur. Geceleri, başka ışık olmasaydı görünür olmazdı. Uçak seyir ışıkları pilotların diğer uçakların gelip gelmediğini ve göreceli konumlarını ve yönlerini belirlemelerine yardımcı olur.

Sol kanat ucu sabit kırmızı bir ışığa ve sağ kanat ucu sabit yeşil bir ışığa sahiptir. Kuyruk, mümkün olduğunca arkaya monte edilmiş sabit bir beyaz ışığa sahiptir. Bu navigasyon veya konum ışıkları sabit (yanıp sönmeyen) ışıklardır ve 2 milden görülebilmelidir.

Yeşil Seyir Işığı ve ayrıca bu uçağın sağ (sancak) kanat ucuna monte edilmiş Çarpışma Karşıtı Strobe Işığı'nı görebilirsiniz. Şeffaf lens kapağı, bu navigasyon ve çarpışma önleme ışıklarını barındıran ön kenar kanat ucu formunu oluşturur

Liman Şarabı Kırmızı (poer wine red)! İşte, öğrenci pilotların uçağın hangi tarafının Liman, hangi tarafın sancak olduğunu ve her birinin rengini hatırlamasına yardımcı olmak için harika bir hafıza yardımı.

Liman Şarabı kırmızı renktedir. Bu nedenle, Liman Tarafı her zaman Kırmızı Seyir Işığıdır. Bu nedenle Sancak tarafı Yeşil Seyir Feneri olmalıdır. Ayrıca, “Liman” dört harfli bir kelimedir. “Sol” da dört harfli bir kelimedir. Bu nedenle, “Port” “Sol” ile eşleşir. Her iki kelime de tam olarak dört harf uzunluğundadır. Bu nedenle, Liman Tarafının Sol Taraf olduğunu hatırlamak kolaydır. (Bağlantı Noktası ve Sol harf uzunluğundadır)

Kırmızı ve Yeşil Seyir Fenerleri, önden (uçakların ön tarafından görülebilir) 110 dereceye kadar yandan görülebilir. Bu görüş açısı, uçak ışıklarının uçak geçene kadar önden ve yandan diğer trafik tarafından görülebilmesini sağlar.

Cessna 172 Arka Işıklar

Burada bir Cessna 172 uçağının kuyruğunu görüyoruz. Red Beacon Çarpışma Önleyici Işık kuyruğun üstüne 360 ​​derece görülebileceği şekilde monte edilmiştir. Kuyruğun en kıç tarafına monte edilmiş (resimde sağda) beyaz Navigasyon (Pozisyon) Işığını görüyoruz. Kırmızı Çarpışma Önleyici Işık Dönen Kırmızı İşaret Işığıdır. Bu güçlü yanıp sönen ışık büyük bir mesafeden görülebilir ve çarpışmadan kaçınmaya yardımcı olmak için diğer pilotları uçağın varlığı konusunda uyarmaya yardımcı olur. Seyir Fenerleri sabit ışıklar. Bu nedenle, Beyaz Gezinti Işığı, diğer pilotların geceleri gökyüzünde uçağın göreceli konumunu belirlemelerine yardımcı olmak için kullanılan sabit (yanıp sönmeyen) bir ışıktır. Beyaz navigasyon ışığını görürseniz, uçağın kuyruğuna baktığınızı bileceksiniz ve bu nedenle uçak sizden uzakta olmalı ve size doğru gelmemelidir.

Beyaz Seyir Feneri Kuyruğa monte edilen Beyaz Seyir Işığı 10 derecelik bir açıyla görülebilir. Bu, 180 dereceden (düz çizgi) daha az olduğu için, uçak geçtikten ve uzaklaşırken beyaz deniz ışığının diğer hava trafiğinde görünmesini sağlar. Bu beyaz ışık, uçağın arkasındaki herhangi bir yerden görülebilir.

Uçak Geçiş Hakkı

Bir uçaktaki Seyir Fenerleri, pilotların Hava Yasası Geçiş Haklarını tanımasına da yardımcı olur. Kırmızı Işığı bir Dur İşareti ve Yeşil Işığı Go olarak düşünürseniz, burada gösterilen durumda geçiş hakkını belirleyebilirsiniz.

İki uçak yaklaşık olarak aynı istikamette birleşirken, diğerinde sağda bulunan uçak yol vermelidir.

Unutmayın, pilotlar bir çarpışmadan kaçınmaktan daima sorumludurlar, doğru ya da değil. Geçiş hakkı olan bir uçağın Pilot Komuta (PIC), herhangi bir çarpışma riski varsa, çarpışmayı önlemek için gereken önlemleri alır. Sadece yol hakkına sahip olabileceğiniz için, bir çarpışmayı önlemek için gerekli her şeyi yapmanız gerekir.

Göreli Konum

Kırmızı, Yeşil ve Beyaz Seyir lambaları, diğer uçakların göreceli konumlarını gece hızlı ve kolay bir şekilde tanımlamanıza yardımcı olacaktır.

Bu önemli navigasyon ışıklarının yerini ve renklerini anlayarak, gökyüzündeki diğer uçakların yönünü belirleyebilirsiniz. Uçak Seyir Fenerleri, uçakların konumunu ve istikametini belirlemenize yardımcı olur.

Hem Kırmızı hem de Yeşil Işık görüyorsanız; Diğer uçağın size geldiğini biliyorsunuz.

Sadece Beyaz bir Işık görürseniz… Diğer uçağın sizden uzaklaştığını biliyorsunuz.

Hem Kırmızı hem de Beyaz Işık görürseniz uçağın Liman tarafını gördüğünüzde diğer uçağın sağdan sola hareket ettiğini biliyorsunuz.

Hem Yeşil hem de Beyaz Işık görürseniz uçağın Sancak tarafını gördüğünüzde diğer uçağın soldan sağa hareket ettiğini biliyorsunuz.

Seyir Fenerleri pilotların diğer uçakların göreceli pozisyonlarını belirlemelerine yardımcı olur.

 

𝐸𝑑𝑖𝑡𝑜𝑟 𝐴𝑖𝑟𝑐𝑟𝑎𝑓𝑡 𝐸𝑛𝑔𝑖𝑛𝑒𝑒𝑟
mail: ucaklarorg@gmail.com
instagram: @ucaklarorg
twitter: @ucaklarorg

Alıntı
Konu Sahibi Gönderildi : 27 Haziran 2021 15:59

Cevap yaz

Yazar Adı

Yazar E-postası

Başlık *

İzin verilen maksimum dosya boyutu 100MB

 
Önizleme
Paylaş: