Forum
RII hakkında bilgi verebilir misinix
RII (Required Inspection Item)
RII, yanlış yapıldığı takdirde bir uçağa derhal tehlike oluşturabilecek herhangi bir bakım işleminin özel olarak kontrol edilmesidir. Uçuş kontrolleriyle ilgili bir ayar işlemi yapıyorsanız veya motorun pallerini takıyorsanız veya uçuşu etkileyebilecek herhangi bir sistemde çalışıyorsanız, bu işlemin RII’yi içerdiğinden emin olabilirsiniz.
Bakım onarım ve revizyon (MRO) kuruluşları, bu kontrolleri yapmak için eğitim ve yetki vermedikçe, RII’yi yapamazlar. RII niteliği taşıyan işlemler üzerinde «RII» ifadesi bulunur. Herhangi bir kontrol sırasında bulunan bulgu bu şekilde kritikliğe sahipse yazılacak NRC (Non-Rotine Card) RII olarak belirtilmelidir.
Bakım ve arıza giderme işlemlerinin ilgili referans dokümanlarına uygun olarak yapılmaması durumunda uçağın uçuş emniyetini tehlikeye atma sonucunu doğuracağına karar verilen ve şirketin kendi tecrübesine dayanarak uçuş emniyeti yönünden önemli gördüğü item’ler RII olarak adlandırılır.
RII kapsamına giren item’ler şunlardır:
- AD gereği yapılan bakım işlemleri (kontrol işlemleri hariç)
- MRB safety route’lerinden gelen bakım işlemleri
- Uçak ana yapısı (primary structure) ve uçuş kumanda yüzeylerine uygulanan
tamir ve değişiklikler [imalatçı el kitaplarının (SRM, AMM, CMM vb.) izin
verdiği bazı işlemler hariç] - Uçağın ikincil yapısına (secondary structure) uygulanan tamir ve değişikliler
için şirketin teknik personelinin ve yöneticisinin gerekli gördükleri işlemler - ATA chapter 24 dâhilindeki motor, CSD, IDG, generator takılması
- ATA chapter 26 dâhilindeki yangın ihbar ve söndürme işlemlerine ilişkin tüm
komponent takma ve test işlemleri - ATA chapter 27 dâhilindeki uçuş kumandaları ve sistemlerine ilişkin “rigleme”,
tüm komponent takma, ayar ve test işlemleri - ATA chapter 32 dâhilindeki iniş takımları ve sistemlerine ilişkin “rigleme”, tüm
komponent takma, ayar ve test işlemleri (lastik ve “brake unit” değişimleri,
yağlama ve “servicing” işlemleri hariç) - ATA chapter 49 dâhilindeki “mount” kontrolü ve APU takılması
- ATA chapter 54 dâhilindeki “pylon” sökümü, takımı
- ATA chapter 62, 63, 64, 65, 67 dâhilindeki rotorlar ve “drive” sistemlerine
ilişkin “rigleme”, tüm komponent takma, ayar ve test işlemleri - ATA chapter 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80 dahilindeki “mount”
kontrolü, “rigleme”, tüm komponent takma, ayar ve test işlemleri (yakıt ve yağ
filtresi, CSD/IDG filtresi, buji ve motor donanımlarının değiştirilmesi, “chip”
detektör kontrollerinde talaĢ gelme durumu hariç)
Yeri, tamir veya değişimin karmaşıklığı, parçanın özelliği, çalışma şartları göz önüne alınarak bu prosedürde geçen item’lerin dışındaki işlemler, şirketin isteğine bağlı olarak RII kapsamına dahil edilebilir.
Bakım dokümanında RII kapsamına giren işlemler, işi yapan teknisyen mührüne ilaveten RII yetkili personel tarafından kontrol edilip doküman üzerindeki ilgili kısmı mühürler.
Şirket, herhangi bir C/S (B1,B2,C) personeline gerekli teorik ve pratik eğitimleri aldırarak kendi alanlarına giren konularda RII yetkili hâle getirebilir. Ayrıca ana üs dışındaki hat bakım merkezlerinde ilgili teknisyenlere bir defaya mahsus olmak üzere RII yetkisi verilebilir.
RII kapsamına giren ayar, test ve torklama işlemlerinde RII yetkili teknisyen işi yapan teknisyene işin başından sonuna kadar eşlik eder. Bunların dışındaki bakım işlemleri için çeşidi ve önemine göre RII yetkili teknisyen, gerekli gördüğü iş aşamalarında işi yapan teknisyene eşlik eder. Ayrıca RII yetkili teknisyen, gerekli gördüğü RII kapsamındaki bakım ve arıza giderme işlemlerini tekrar yaptırma yetkisine sahiptir.
Bakım dokümanlarının [bakım kartı, komponent değişim kartı, TYE, mühendislik istek formları (MİF), NRWI) RII kapsamına giren tüm item’lerin] üzerinde “RII” ibaresi bulunur ve RII yetkili personelin imza ve mührü için yer belirtilmiştir.
ilgili başlık: Havacılıkta Emniyet ile İlgili Kavramlar
admin | ucaklar.org
Teşekkür ederimm